tirsdag den 3. marts 2015

Børns leg og læring med nye digitale teknologier

Jeg har valgt at Linke til denne artikkel om Børns leg og læring med nye digitale teknologier, da jeg finder indholdet aktuelt i forhold til vores PD emne Digitale teknologier og omkring emnet "Facebook i undervisningen".

Steen Søndergaard, har skrevet artiklen som en kommentar på artiklen “Brug af interaktive klodser i ingeniørundervisningen” bragt i MONA 2012(4), og kommer i den sammenhæng også ind på brugen af Facebook i undervisningen og referere her til at "det er ikke sådan,... at hvis bare man indfører nye digitale teknologier i undervisningen, fører det i sig selv til øget studieaktivitet. Mange undersøgelser (fx Rattleff, 2003, og Christensen & Søndergaard, 2009) og mine mangeårige erfaringer som underviser på en netstøttet uddannelse viser at det kræver et stort arbejde af underviseren før undervisningen bliver reelt deltagelsesbaseret."

Opgaven med at gøre deltagerne aktive og et medie, som f.eks. Facebook til en aktiv del af undervisningen, kræver altså en stor indsats fra underviseren, ud over at oprette og informere eleverne om dens eksistens. Søndergaard referere også til, at "Dette er dog ikke det samme som at der ikke kan foregå læring, for selvom de studerende ikke er aktivt producerende, klikker de ofte rundt og leder efter hvad andre har skrevet, hvilket på nudansk kaldes lurking. De studerende der udøver lurking, betoner selv det refleksive element i deres læring og angiver ofte at de ikke finder deltagelse i online diskussioner specielt givende (Gynther, 2005)."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar