tirsdag den 3. marts 2015

Cases til opgave 2 - Uge 8+9

Oplæg til opgave 2 uge 8-9

Case 1
Efter at have lagt en god energi i den teoretiske undervisning omkring tolerancer og sikret mig at eleverne kunne gengive deres skriftlige opgave og indholdet i den, sætter jeg dem i gang med at løse de skriftlige opgaver i grupper. Da jeg havde sikret mig at opgaven var forstået, forlod jeg lokalet, for at hjælpe en anden elevgruppe og måtte ved min tilbagevenden erfare at eleverne forsøgte at løse opgaven på en helt forkert måde, hvilket gav dem store problemstillinger.

Fokus: Overgangen fra teori til praksis (selvstændigt arbejde eller gruppearbejde) og mulighederne for at ”afhjælpe” denne overgang ved hjælp af digitale teknologier.
-Kunne Digitale teknologier hjælpe eleverne på rette vej i denne transfer fase? -Hvilke teknologier ville være aktuelle? (Facebook, QR koder på opgavearkene, med links til videooptagelser og fagrelevante sider, eller hvad?) -Kunne videoer og relevante links overtage en del af den traditionelle undervisning? Hvordan vil jeg undersøge dette?

Case 2
I vores undervisningsmateriale til tegneprogrammet AutoCAD er der ved gennemgang af nye funktioner, indlagt Links til hjælpevideoer, som eleverne kan tilgå ved spørgsmål.
Disse videoer benyttes dog ikke og selvom vi beder eleverne læse indledningen til materialet, ved flere af dem ikke at videoerne eksisterer, før vi fortæller dem det. Selv efter denne information benyttes de ikke. I stedet spørges læreren ved tvivlsspørgsmål.

Fokus: Hvordan kan vi få disse videoer i spil, så eleverne benytter dem og ser filmene, før de spørger læreren om hjælp?
-Hvad kunne give eleverne interesse for at se videoerne/inspirere eleverne? -Hvad kunne gøres for at videoerne blev første prioritet? -Information er ikke nok – så hvad skal der så til? -Kunne vi sætte krav om at de så videoerne, inden de måtte spørge om hjælp? Hvordan vil jeg undersøge dette?


Transfer, (eng. 'overføring', af trans- og lat. ferre 'føre, bære'), indlæringspsykologisk begreb om overføring af kunnen og færdigheder fra et fag eller område til et andet. Når man tilegner sig generelle principper og strategier for indlæring på ét område og udnytter det på andre, taler man om "at lære at lære", dvs. danne sig bestemte læreindstillinger (learning sets). Socialpsykologisk forskning peger på, at transfer ses ved situeret læring — læring i en situation med konkret iagttagelse og aktivitet (cognition in practice), fx i værkstedssammenhænge og mesterlæreuddannelse. http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Psykologi/Psykologiske_termer/Transfer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar