torsdag den 7. maj 2015

Brug af film i undervisningen

De første tanker og forsøg med film i undervisningen.

I forbindelse med undervisningen i Gevind, har det vist sig, at emnet for en del er svært at forstå og netop den elevgruppe som jeg har lige nu, har rigtig svært ved at overskue opgaverne. De synes ikke at det faglige giver mening og kan ikke se sig ud af opgaverne. For at hjælpe dem, har jeg lavet nogle små instruktions film, som beskriver hvordan man tegner Gevind i tegneprogrammet AutoCAD.

Oplevelsen er, at eleverne bruger filmene. Nogle af dem afspiller filmen på den ene skærm, mens de selv udfører samme opgave på den anden skærm. De kigger også med ved hinanden og debatterer mulighederne og det indhold, som filmene viser og fortæller om.

Der er positive tilbagemeldinger på filmene, både hvad angår indhold, tale og måden den er udformet på. Jeg har selv idéer til at lægge billeder ind, f.eks. af et bor og et gevindskær, så de får en visualisering af, hvad det er jeg snakker om, når jeg f.eks. siger at "man tager boret og borer hullet i materialet, før man...".

Mit mål er, at vores elever på sigt kan finde små instruktions film, indenfor de forskellige emner, som de kan bruge til repetition og en dybere instruktion af det faglige stof, eller opsamling efter sygdom mm. For de dygtige elever vil filmene kunne bruges som supplement, således, at de kan få en kortere instruktion og derefter bruge filmene som undervisningsmateriale, mens de mindre dygtige elever får en mere uddybende undervisning og derefter benytter filmene som supplement.

Lige nu ligger filmene i fronter, sammen med opgaverne, så de er nemme at tilgå, samtidig med at eleverne henter opgaverne. På sigt vil jeg arbejde på at lave ark med QR koder, opdelt på fagemner og som kan hænge i klassen. Ulempen ved QR koder er at de så ikke får filmen op på den store skærm, men i stedet på telefonen, så en kombination mellem de to placeringer vil være optimal.

Den største udfordring lige nu, er at få lavet filmene så korte og præcise som muligt, uden at miste indhold og forståelse.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar